wtorek, 30 października 2018

"Kompetencje bez tajemnic"

Witam, dzisiejszym wstępem do recenzji niech będą po prostu słowa zacytowane z niniejszej książki - de facto bardzo oczywiste, a jednak często w praktyce nie uwzględniane:

Dziecko niekoniecznie musi dostawać to, czego chce. Ale w szkole musi bezwzględnie dostać to, czego potrzebuje. 

Proste? Oczywiście, że tak:)
Autor: Daniel Hunziker
Wydawnictwo: Dobra Literatura
Przełożyła: Małgorzata Guzowska
Ilość stron: 208 / wydanie pierwsze, Słupsk/Warszawa 2018

Niniejszą publikację polecam - zwłaszcza tym, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą - a za książkę dziękuję : Literatura Inspiruje.



       Książka D. Hunziker'a niewątpliwie należy do sfery poradników. Dedykowana jest przede wszystkim nauczycielom, pedagogom i psychologom szkolnym.
Bardzo dokładnie została tu przedstawiona rola szkoły jako miejsca, gdzie na co dzień spotykają się różne osoby, różne charaktery i rozmaite zachowania weryfikowane określoną osobowością i autonomicznością.
Musimy więc pamiętać, że w takich placówkach nie tylko przekazanie wiedzy jest ważne, ale ważne jest też to, aby nauka była komplementarna i spójna na różnych płaszczyznach - merytorycznej, osobowościowej, behawioralnej i na poziomie relacji międzyludzkich.
Zaryzykowałabym stwierdzenie, iż pozycja ta napisana jest z punktu widzenia neurobiologii oraz psychologii. 
       Kompetencje bez tajemnic  kierują nas na pracę z uczniem jako istotą odrębną i w pełni autonomiczną, z właściwym dla niej bagażem emocji i uczuć. 
Temat, jak możemy zauważyć, jest niezwykle złożony i trudny, ale jednocześnie przekazany w miarę "ogarniętym" językiem. Stąd, myślę, że nie powinno być problemu ze zrozumieniem treści.
       Cała książka podzielona jest na trzy zasadnicze części ("Szkoła i społeczeństwo", "Zorientowanie na kompetencje", "Atlas kompetencji" ), a każda detalicznie rozpisana. Każda ucząca, że szkoła powinna kształtować umiejętność radzenia sobie z rozmaitymi wyzwaniami i problemami względem umiejętności wychodzenia  z własnej strefy komfortu.
      Poza tym odbiorca ma udostępnione informacje na temat modelu stref uczenia się oraz konkretnych rad postępowania z "dzisiejszym" uczniem.

      Na zakończenie pozwolę sobie jeszcze zacytować poradnik:


Zadaniem nauczycieli jest zbudowanie mostu między nauczanymi treściami, a uczącym się, by wiedza stała się dla niego ważna i użyteczna
a 
Iskra może przeskoczyć na dzieci wyłącznie wtedy, kiedy zapał obecny jest u nauczyciela.



PoZdRaWiAm!


1 komentarz:

Agata Borowska pisze...

Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisane.