Witam, dzisiejszym wstępem do recenzji niech będą po prostu słowa zacytowane z niniejszej książki - de facto bardzo oczywiste, a jednak często w praktyce nie uwzględniane:
Dziecko niekoniecznie musi dostawać to, czego chce. Ale w szkole musi bezwzględnie dostać to, czego potrzebuje.
Proste? Oczywiście, że tak:)
Tytuł: Kompetencje bez tajemnic
Autor: Daniel Hunziker
Wydawnictwo: Dobra Literatura
Przełożyła: Małgorzata Guzowska
Ilość stron: 208 / wydanie pierwsze, Słupsk/Warszawa 2018
Niniejszą publikację polecam - zwłaszcza tym, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą - a za książkę dziękuję : Literatura Inspiruje.
Niniejszą publikację polecam - zwłaszcza tym, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą - a za książkę dziękuję : Literatura Inspiruje.
Książka D. Hunziker'a niewątpliwie należy do sfery poradników. Dedykowana jest przede wszystkim nauczycielom, pedagogom i psychologom szkolnym.
Bardzo dokładnie została tu przedstawiona rola szkoły jako miejsca, gdzie na co dzień spotykają się różne osoby, różne charaktery i rozmaite zachowania weryfikowane określoną osobowością i autonomicznością.
Musimy więc pamiętać, że w takich placówkach nie tylko przekazanie wiedzy jest ważne, ale ważne jest też to, aby nauka była komplementarna i spójna na różnych płaszczyznach - merytorycznej, osobowościowej, behawioralnej i na poziomie relacji międzyludzkich.
Zaryzykowałabym stwierdzenie, iż pozycja ta napisana jest z punktu widzenia neurobiologii oraz psychologii.
Kompetencje bez tajemnic kierują nas na pracę z uczniem jako istotą odrębną i w pełni autonomiczną, z właściwym dla niej bagażem emocji i uczuć.
Temat, jak możemy zauważyć, jest niezwykle złożony i trudny, ale jednocześnie przekazany w miarę "ogarniętym" językiem. Stąd, myślę, że nie powinno być problemu ze zrozumieniem treści.
Cała książka podzielona jest na trzy zasadnicze części ("Szkoła i społeczeństwo", "Zorientowanie na kompetencje", "Atlas kompetencji" ), a każda detalicznie rozpisana. Każda ucząca, że szkoła powinna kształtować umiejętność radzenia sobie z rozmaitymi wyzwaniami i problemami względem umiejętności wychodzenia z własnej strefy komfortu.
Poza tym odbiorca ma udostępnione informacje na temat modelu stref uczenia się oraz konkretnych rad postępowania z "dzisiejszym" uczniem.
Na zakończenie pozwolę sobie jeszcze zacytować poradnik:
Zadaniem nauczycieli jest zbudowanie mostu między nauczanymi treściami, a uczącym się, by wiedza stała się dla niego ważna i użyteczna,
a
Iskra może przeskoczyć na dzieci wyłącznie wtedy, kiedy zapał obecny jest u nauczyciela.
PoZdRaWiAm!
1 komentarz:
Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisane.
Prześlij komentarz